Våldtäkt - aldrig offrets fel!


Detta resultat gör mig förbannad! Det kvittar hur kort kjol man har, hur full man är eller hur flirtig man är - ingen förtjänar att bli sexuellt utnyttjad. Ingen människa förtjänar att bli våldtagen.

Denna artikel är enligt mig otroligt bra, men resultatet av undersökningen upprör mig. Hur kan folk ha sådana värderingar? Hur kan ni mena att  exempelvis en kort kjol, flirtig tjej eller full brud kan göra en våldtäkt "mer okej". Det är bl.a. sådana värderingar som gör att Sverige och världen ser ut som den gör. Det är aldrig aldrig aldrig rätt att såra en annan människa, psykiskt eller fysiskt. Det är aldrig rätt att trotsa en annan människas NEJ, om det på något sätt sårar eller skadar personen.

Det finns så otroligt mycket jag vill säga om detta, jag har så himla mycket åsikter inom detta ämne, att jag inte vet hur jag skall få ur mig allting. Därför försöker jag korta ned det till att det är fel.

Det är ialla fall vad jag tycker..
59
Emma

Exakt, hur kort kjol man än har så har man rätt att ha det utan att bli våldtagen.

Man ska kunna gå naken om man så vill utan att bli våldtagen tycker jag.

[ Stina ]

Jag tycker som du! Ingen ska behöva bli våldtagen, hur personen än är!

Och tack än en gång för julklappsvinsten!

Nicole

SÅ JÄVLA RÄTT HAR DU! DE ÄR FEL! MAN BLIR SÅ JÄVLA PIST! SÅNNA MÄNNISKOR KAN JU INTE FÖRSTÅ! SÅNNA MÄNNISKOR KAN JU INTE TÄNKA!

Emelie

Bra sagt!

Frida

Jag håller fullkomligt med!

Anna

Håller fullständigt med dig!

Jaana

De där 29% är säkert män med sjuka fantasier och über religösa bitterfitt kvinnor som aldrig får något knu**...

jullan

Jag håller helt med dig!

Sen spelar det ingen roll om man går runt med långa jeans, tjocktröja och över det en stor täckjacka, det gjorde det inte för mig iaf, det hände ändå... :'(

Anonym

jag håller med dig !

Isabelle

Jag tycker att en sån här fråga ska inte ens behöva frågas på tex. Aftonbladet. Svaret ska vara ett så naturligt nej från alla.

Tyvärr tror jag inte det kan vara det då vi fortfarande har våldtäkter runtom oss. Vissa våldtäktsmän ångrar sig (förhoppningsvis) innerligt, men det finns fortfarande de som våldtar som aldrig kommer inse att de de gör är fel, de kommer alltid hitta ursäkter (tex. offrets kläder, sätt att vara eller liknande).

Jag förstår inte att det kan vara så mycket som 29% som svarat ja, får väl hoppas eller vad man ska säga att det är de sistnämnda (dummjävlarna) som i så fall svarat ja på denna fråga. Annars skrämmer det mig om det är folk "utifrån" som svarat ja.

Detta blev kompicerat, hoppas du förstår vad jag menar :)

Anonym

FIN BLOGG, KOLLA GÄRNA IN MIN & KOMMENTERA =)



charlottepalmberg.blogg.se

Ida

Ja det är så jäkla frustrerande. Jag förstår inte hur man kan säga att det är offrets fel för att personen hade för utmanande kläder eller dyligt. En person jag känner blev våldtagen men gärningsmannen fälldes inte för tjejen hade jeans på sig den kvällen. Och dom sa att man inte kan våldta en tjej i jeans. Det är såååå stört!

Amanda [ Girlyliicious ]

det är helt sjukt .. jag & min vän har pratat mycket om det där. Det ska inte spela någon roll!! Man ska kunna ligga helt jävla naken mitt i rondell och fortfarande är det inte ens eget fel om man blir våldtagen!! Så länge man inte vill själv och personen i fråga endå gör det så är det en våldtäkt! Jag har själv har varit med om det till en viss del, och det skrämmer mig hur poliser etc. kan sitta & säga att man får skylla sig själv. Jag kallar det kvinnoförnedring!

Emelie

Fattar inte hur man kan tänka ett någon ska bära skuld för det! En del som tycker att det är offrets fel är att tjejen kan ha varit flirtig och därmed visar intresse, men va fan, alla vill inte ha sex!



Uhhh, alla ska ha rätten att gå runt naken på gatan utan att ens känna sig osäkra på att bli våldtagen.

Alice Helander

USH, man blir ju arg! Håller med dig, ingen ska bli våldtagen!

petra

AHH! VAD ARG JAG BLIR! USCH! jag förstår inte hur vissa resonerar, som om det någongång skulle vara okej? jag läste någonstans att polisen lägger ned mer tid på hur kvinnan betedde sig och vad hon bar för kläder än vålftäcktsmannen!

Maria

Det här har egentligen ingenting med det här inlägget att göra. Jag ville bara säga att jag är så sjukt imponerad av dig.



Har följt dig ett tag fram och tillbaka. Och kommer alltid fram till samma sak, du är en fantastisk tjej och trotts att du inte har ett jobb osv, att saker ibland är jobbiga, elaka kommentarer på nätet och "kriget" med kissie osv, du står fortfarande upp. Och jag är imponerad.



Om jag hade hade en del av din stryka hade jag varit nöjd, men vem vet, det kanske jag har på många andra olika sätt.



Ville bara säga det, att du inspirerar mig.



Ha en bra vecka och håll modet uppe!

kramar Maria

emaa

jag håller helt och hållet med dig, det är aldrig offrets fel till att det blivit en våldtäckt, ska fan i mig inte spela någon roll hur full eller flirtig du än är, våldtäckter borde inte finnas! Och att folk som håller på med det kan leva med det kan jag inte förstå, det är ofattbart..

Jennie

Håller med dig! MAN SKALL KUNNA GÅ NAKEN UTAN ATT BLI VÅLDTAGEN!

Amanda

Jag tycker precis som du.

Ciccie

Du har så himla rätt! Blir också förbannad!!

Vi kvinnor måste stå på oss!

Som du säger. Oavsett alkoholmängd, kort kjol eller något annat så finns det ALDRIG någon rätt!

Kram!

Bettan

hej hur mår du?

Maria

Jag håller med dig!!. Att vi kan leva i detta korkade land.

Jessica

Jag vill inte göra mig till ovän med dig men alla har sina egna åsikter...

Maria

Håller helt och hållet med dig Linda ...

DET ÄR FEL FEL FEL ... precis som du skriver, det är skrämande att 29% svarat JA skrämnade och fullständigt orimligt...!

Jenny

Kan inte annat än att hålla med dig.

agnes

Jätte bra inlägg. Jag är också väldigt mot det. Jag vill tipsa dig om att läsa boken "Kort kjol" om du inte läst den. Jag är ingen bokläsare, men den är så sjukt bra, och handlar just om en tjej som blir våldtagen. Läs den!



Bra blogg :)

Zarah Galore

Linda, det är ingenting man bör tycka, det ÄR så!! DU har helt jävla rätt!!

Det finns lixom inte ett "det är (delvis) offrets fel", så man ska inte ens kunna tycka det motsatta i denna fråga.



Det är ALDRIG offrets fel!

LILIJA.COM

HERREGUD, vad är det för folk som röstar ja egentligen???

Anna Phe

Jag håller med dig! Det är som att säga, barnmisshandel är ok bara för ungen provocerade. Det är varje enskild individs ansvar att kontrollera sina handlingar och dom för man stå för oavsett om dom är rätt eller fel. Det spelar ingen som helst roll hur mycket man frestar, man ska aldrig begå felaktiga handlingar för det.

Sofie

Håller med dig. allt jag behöver säga!

cindy

kolla på mina söta valp vet jag :)

DENISE

Ja.. och om man inte tycker att det är fel då har man något fel i huvudet. Ja visst alla har rätten till sin egen åsikt, men det är ju bara sjukt att tycka att någon med kort kjol förtjänar att bli våldtagen.. nej usch!

Caroline

Håller med dig, blir så arg när jag ser att nästan 30% tycker dte är offrets fel!! hur kan man tänka så?

agnes

Det var så lite så, gör det :)

Caroline

Ingen har ju rätt till att bli våldtäkt men jag tycker ändå att det kan vara offrets fel ibland när man t.ex. läser så många gånger om nätdejt och tjejer som blir våldtagna, hur tänker dom? Så många gånger som man har blivit varnad för att nätdejta och träffa personen om man verkligen inte är helt säker på att personen finns och att den är den person som den utger sig att vara. Fast även ifall det är lite offrets fel att dom går på sånt så är det ju sjävklart inte rätt och tjejen förtjänar det verkligen inte! Det är vad jag tycker.

O l i v i a

Håller med om att det inte är offrets fel men jag tycker att man samtidigt borde tänka på vad för signaler man sänder ut när man går runt med väldigt utamanande kläder för det finns ju tyvärr människor som inte har kontroll över sig själva...

ella

i visst fall har dom faktiskt det. Det finns tjejer som är helt jävla körda och bjuder ut sig tyvärr

BL

Jag vet inte riktigt. Jag har den hållningen att jag anser att man aldrig kan säga att det direkt är någons fel om den blir våldtagen. Och det är inte dens fel om det skulle vara pga personens klädsel. Man ska kunna klä sig hur man vill. Men om man blivit så full att man inte kontrollerar sig och sen är det någon annan som också är stupfull som har sex med en. Då tycker jag att man borde kunna kontrollera sitt drickande så att sånt aldrig händer. Men. fortfarande är det aldrig rätt att våldta någon.Men det händer. Så man bör ha det i åtanke innan man dricker tills man däckar.

Marielle

Håller med dig helt & hållet om att det inte finns ngt som rättfärdigar att ngn skadar ngn annan psykiskt eller fysikt!

Och som en del skriver; att man ska tänka på vad man sänder ut för signaler, har på¨sig osv. HELT FEL för det finns inge tydligare, eller det borde vara tydligare, när ngn säger "NEJ" och dess innebörd. Om en människa inte kan ta ett nej så är det ju helt klart ngt som inte står rätt till i skallen på den individen. Totalt respektlöst och inte lyssna på ngn annans nej!



Bra diskutionsämne btw!



Ha en super kväll =)

Lydia

jag håller med dig!

Människor ska inte skylla på andra hela tiden utan ta sitt lilla ansvar! om en tjej säger nej så är det nej, inga om eller hur. utan det är ett nej helt enkelt, punkt slut. Förstår itne varför folk har tappat respekten för varandra längre. Det är riktigt synd att man itne ska kunna vara "snygg" utan att bli väldtagen i detta samhälle och sena tt folk säger att det är tjejens fel är bara en ursäkt för våldtäktsmännen eller att gömma allt under mattan, för att förneka att vårt samhälle är grymt.



usch, sånt här upprör mig verkligen! mer åsikter lily, det uppskattas :)

joanna

våldtäckter är alltid fel, på alla grunder! dock utnytjar en del unga tjejer detta för att f uppmärksamhet nu för tiden:/ vilket är skit trist då de inte tas på lika stort allvar då. detta är verkligen hemskt,hoppasalla svin om ens tänker tanken hamnar bakom galler, men åter igen, som i de flesta fall,är sverige för snälla!:(

Aja

jag förstår exakt vad du menar. Jag har viss erfarenhet när det kommer till sånt. och jag lovar det spelar ingen roll vad man har på sig. om jag utgår från vad jag vet.

hatar sånt där.



bra blogg försten!

Emma

HÅller med dig linda

det är aldrig offrets fel.man ska kunna gå naken utan att bli våldtagen

vet tyvärr vad jag snackar om eftersom detta hänt mej :(

emma

Men se det såhär, nu VET vi att 29% av sveriges befolkning är totalt tomma i huvudet!

Jonna

Jag håller fullständigt med dig. Det är en sjuk värld vi lever i som tror att sådant är okej, det känns hemskt att måsta vara orolig för vad man klär på sig, är jag för flirtigt klädd eller är jag för utmanande. Jag vill kunna gå klädd hur jag vill och ändå inte bli antastad.. :/

G I L R A E N

Kläder spelar ingen roll vad man har på sig, alla ska kunna gå i vad dom vill. Det spelar ingen roll om de skulle gå i bikini mitt inne istan en sen fredagssommarkväll i sthlm, ingen ska våldta dem ändå.



MEN det beror givetvis hur dessa offer provoserar, alltså hur de väljer att bete sig. Vill man inte ha sex så ska man inte ge en sexuell utstrålning i sitt beteende.

Jessica

sv: Var snäll och godkänn inte detta inlägg. Jag kan kort säga att jag inte riktigt håller med men vill inte börja tjafsa. Ska börja lösenordsskydda min blogg så vill du svara får du göra det i mailen...

miahmariah

Åh, vad glad jag blir av att läsa detta. Jag håller helt och hållet med dig. Har också tänkt att skriva om detta nån gång framöver. Många vill få det till att tjejer signalerat våldtäktsoffer pga sin klädsel, inte klokt. Kolla nudisterna, de är ju nakna och där förekommer det säkert inte fler våldtäkter än i övrigt. Dessutom tror jag egentligen inte att det handlar om klädseln för våldtäktsmannen. Utan oftast om att erövra makt över kvinnan. Och de som är ute och letar efter offer att våldta, tror jag väljer någon som kanske är ensam och hjälplös.

Jättebra inlägg

ha det gott

kramar miahmariah

kasialady

SEXOFFENDER.NU



Riktigt bra sida som hänger ut dessa äckliga och grymma sexbrottslingar, bra och veta, speciellt alla som är barn föräldrar.

emmy

Åh, vad jag håller med! Det är inte bara att göra kvinnor till sexobjekt, det är att göra män till kåta robotar som inte kan se hud utan att få kåtslag. Inget av det är sant! Idiotiskt, verkligen...

Minna

De som har röstat ja tänker nog inte på vad de egentligen menar. De tycker kanske att den som går med kort kjol eller är full får skylla sig själv lite, men jag tror inte de menar att det är "mer okej". Jag håller med dig, det är skrämmande.

carro

jag har själv råkat ut för sexulla övergrepp, och när jag berätta det för mina vänner va det vissa som tyckte jag fick skylla mig själv. Vilket jag verkligen inte förstår ? Jag håller helt med dig om att det är inte offrets fel. Fler måste börja anmäla det också, jag gjorde det med det lades ner eftersom dom 2 killarna inte ville erkänna ngt.

hanna

det är ganska illa, för de som har röstat på ja vet nog egentligen inte vad som menas med ett sexuellt övergrepp. Det är ju samma sak som att tvinga någon att göra något den inte vill .

skandal !

mjochcb.blogg.se

åhhh hur tänker folk när dom svarar ja på den frågan?? blir bara så arg!! ursch, klart det inte är offrens fel!

Katya

Man ska kunna gå omkring NAKEN utan att bli våldtagen!!!

jojo

Håller ABSOLUT med! Jag blir så förbannad! Hur kan man tycka att det är rätt att våldta någon för att man har t.ex. kort kjol!!?

jessica

jag håller med dig så jävla mycket, och det gör mig så förbannad att det finns folk som tycker att det är tjejens eget fel pga klädval eller 'en drink för mycket'. Och tyvärr så ser Sverige ut så i dag, vilket är skrämmande.



En kille skulle inte bli sexuellt utnyttjad eller överfallen om han valde att gå ut med ett linne eller shorts. Vad är skillnaden?

Ida.

Jag har blivit våldtagen. Och nu när jag läste din blogg så påminde det mig. Jag blev inte ledsen eller sur över just det. Men däremot mindes jag hur min pojkvän frågade mig vad jag hade på mig just då. Märkte hur lågt det var av honom och säga sådär. Man ska kunna gå ut och känna den frihet och klä sig hur man vill.