Ta hand om ditt hår: Blekt Blondin


Lily's hårfärg:
Blekt blondin, mot det kalla hållet.


Utgångsläge: Ett hår som bleks, tar otroligt mycket stryk. Därför behöver ett blonderat hår mycket fukt och vård.

Underhåll: När du skall färga utväxten på ditt blekta hår (varesig det är slingor eller en helblondering) är det några saker du behöver tänka lite extra på. När ett hår bleks gång på gång, kommer det sluta med att håret blir segt som tuggumi och i värsta fall gå av. Därför skall du försöka undvika att bleka samma partier flera gånger. Det är lite klurigt att enbart färga en utväxt och därför rekomenderar jag alla att boka tid hos en frisör - dem vet precis vad dem gör.

Klipp ditt hår med jämna mellanrum, gärna var 6-8 vecka. Det syns oftast mer på ett blonderat hår, om det är slitet. Dessutom klättrar det slitna uppåt om man går med det för länge. En klippning är det enda som botar redan kluvna toppar.

Gör regelbundna inpackningar! Gärna 2-3 gånger i veckan, en personlig favorit är Loreals Absolute Repair.

Om ett hår får gula toner: Ett blond hår kan ha en tendens att få gula toner efter ett tag. Det finns mängder av produkter som reducerar gula toner, men det allra bästa är silverschampoo. Mina personliga favoriter är Matrix so silver samt Loreal Professional's silverschampoo.

För att få kalla toner: Produkter som Redken Blonde Glam pure perl eller Schwartzkopf IGORA color gloss 9.5-1.

För att få varma toner: Redken har även en produkt för att ge blonda hår ett varmare resultat, Redken Blonde Glam fresh gold.

Produkt-tips (från budget till lyx):
♥ Shade Memory Sparkling blodes
♥ Loreal Professional Shine Blonde
♥ Loreal Professional Absolute Repair + Loreal Professional Silver
♥ Redken Blonde Glam
♥  Redken All Soft
♥ Redken Clear Moisture
♥ Alterna Caviar Anti-Aging Blonde
24
Helena Einarsson

mycket brabra :)

Maria

Hej! Du har skrivit några gånger om silverschampo förut, jag undrar om man kan använda det när man har blonda slingor bara också eller om övriga håret får konstig färg då. Hoppas du förstår hur jag menar :) Tack för alla bra tips du har här på bloggen!

Claudia

Åh tack!! :)

Jennifer och Linnéa

Tack för bra tips! :)

Cristel

Blekta hår behöver väl också fukt som du skriver, men A och O är väl ändå produkter innehållade proteiner? Som bygger upp det blekta strået? kram kram!

CherryCheek

Tack så jättemycket för inlägget!

Har gått och funderat på skitlänge varför håret aldrig blir bra, trots alla inpackningar, så kommer jag på nu att mitt hår inte sett en sax på flera månader! Måste klippa bort de kluvna topparna och korta till luggen i helgen. Tack! :D

-CHRIS-

Åh vad jag saknar mitt silvriga hår... Nästa gång jag klipper mig så är all den gamla blekningen borta, och jag kan köra på för fullt!

Vivsan

men.. jag har hört att silverschampo sliter lika mycket som en blondering?

Jenni

Otroligt fint hår har du!

evelina

hej, visst går du utbildning för frisör eller är du utbildad frisör?:)

och en till fråga jag har blekt mitt hår och undrar om du har något tips till en billig bra inpackning?:)

Anonym

Gode tips ^^ Takk.

frida

Om man får gula toner i håret kan man ju använda sig utav en askblond färg ! Det funkar hur bra som helst!



PEACE!

EmmyL

Vart kan man hitta dessa produkterna i butik:

Loreal Professional Absolute Repair

Loreal Professional Silver

Redken Blonde Glam pure perl

Schwartzkopf IGORA color gloss 9.5-1



Och vad kostar de olika ungefär?



Vet inte alls om du läser och svarar på dina kommentarer men ger det ett försök iaf! :)

tina

tjo=)



Jag har blekt hår, och bleker alltid bara utväxten. Nu är det så att i vintras gick mitt hår av på baksidan av huvudet upp till..ca 6 cm långt var det max..och resten av håret till axlarna.. jag vet inte varför det blev så. Kan vara för att jag sov med snodd mkt på huvudet?



Men du skrev att det är en konst att bleka utväxten? Varför är det det?



Kram / Tina

becca

jag har slingat håret tre gånger, och har guld/blont hår(jag vill ha platinablond(stvn) hårfärg). Frisörerna säger att om jag bleker hela håret så kommer de dom slingat att gå av, men jag känner folk som har blonderat håret över 10 gånger utan att de gått av. Har du något tips jag ska göra för att få platinblont? vänta tills jag får min naturliga hårfärg över hela håret? prova att färga hemma? kanske svår fråga men hoppas du kan ge mig något tips iallfall! (skicka svaret på e-mail, helst) kram!:)

Lina

Tänkte testa bleka mitt hår idag, helt perfekt att du hade lagt in ett sånt här inlägg på din blogg. Man tackar! :)

Erika

Jag fick ett superbra tips av min frisör, jag har nämligen blekt mitt hår rätt så rejält (inte smart) och det blev extremt frissigt och gick inte att reda ut för fem öre. Hon tipsade mig om att blanda 3 tsk citronsyra i 1 liter vatten och skölja igenom håret några gånger, för att chocka det att reparera sig, sedan göra en proteininpackning. Det har funkat superbra! Så nu känns det betydligt mycket bättre och det är riktigt fint (förutom de stygga gula skiftningarna:S).

Ett annat tips är att göra ett honungsschampo. Någon matsked honung i vatten och skölj håret. Det suger åt sig fukt och håret blir superfint!



Tack för bra tips!

Nicole

jag använder mig utan phc (?) eller var märket nu heter, vad tycker du om deT? jag har då blonderat och yyyyber slitet och torrt hår :(

Sandra

Snälla Linda du måste hjälpa mig!



Jag avfärgade och blonderade mitt naturligt röda hår hos frisör i onsdags. Nu är det jättetorrt, stripigt, tovigt, trassligt och känns som barbiedockornas hår efter att man simmat med dem i badkaret.



Idag, torsdag, köpte jag Loreal Total Repair inpackning och har använt den under kvällen. Använde även Wellas snabbinpackning på morgonen samt kvällen efter blonderingen. Det blir ändå inte mjukt, utan trasslar. Har även försökt med att använda Gliss Hair Repair för torrt och skadat hår, som man lägger i håret utan att skölja ur. Det hjälper i hårbotten, men inte i topparna. Dessutom har jag nog använt en tredjedel av flaskan bara på dessa två dagar!



Tycker förövrigt att håret är för gult och en vän tipsade mig om silvershampo. Hur tidigt kan man använda det, och hur stor effekt ger det? Är det skonsamt mot håret?



Tack på förhand!

natalie♥ [foto]

skulle vara jättesnällt om du kunde hjälpa mig, har färgat mitt hår hemma skulle bli naturligt blont med massa slingor men det blev inge bra så då blonderade jag hela håret, nu är det som papper och lossar så fort jag rör vid det, vet inte vad jag ska göra :( det har gått av säkert 5-7cm och blivit mycket tunnare, vet att jag inte kan "laga" det som är trasigt men har du nått tips på hur jag kan lindra håravfallet? :(

nour

hej jag är en mamma till en filka som är 3 år mitt problem med håret är att jag tappar mycket hår nu och det kan vara för att jag har ammat i två år men nu har jag slutat för 1 år sedan och det är fotfarnde så att jag tappar mycket hår och det kan vara för att p-pillerna som jag använder gör problem med mina hermoner vet inte riktigt vad jag ska göra mitt hår mår inte heller så bra vad ska jag göra snälla hjälp mig och för mig är hårte allt !!!

emma olofsson

hej , jag färga mitt hår från blont till ljus brunett för 2 veckor sedan och första veckan så var färgen bra men sedan den senaste veckan har mitt hår fått olivgröna toner.. Jag vill få tillbaka mitt blonda mörkblonda hår eller få bort dom gröna tonerna. har du något tips till mig? skulle vara jätte snällt om du kunde höra av dig!!! behöver hjälp

Anonym

Hej min naturliga hårfärg är blond men jag tonade håret brunt i somras och sen blekte jag det blont igen men jag har blont hår nu men jag har fått brun utväxt och jag blir galen för jag vet inte vad jag ska göra åt den för jag har hört att håret kan gå av om man har kvar färg under blekningen så vågar inte färga eller nå, så snälla har du något tips på vad jag kan göra åt min utväxt??

isasriddagbok.blogg.se

Hej! Kan du inte skriva lite mer om hur silver schampoo fungerar och varför och när och hur man använder det? :)